to cykl spotkań obejmujących intensywny trening sceniczny. Kurs aktorski prowadzony był w trzech blokach: TEKST, GŁOS, RUCH. Adresowaliśmy go do osób, które miały już do czynienia z występami teatralnymi i chciały doskonalić swój warsztat, ale też do tych, którzy dopiero chcieliby postawić pierwsze kroki na scenie. Spotkania odbywały się w soboty i niedziele przez dwa weekendy w miesiącu i trwały po 6 godzin zegarowych (luty-czerwiec). Spotykaliśmy się w profesjonalnej sali teatralnej mieszczącej się w Domu Muz przy ulicy Okólnej 169.
TEKST
Elementarne zadania aktorskie i praca z tekstem
Roland Barthes w klasycznym już dziele Przyjemności tekstu pisał, że w opowiadaniu najbardziej smakują mu ślady paznokci, jakie zostawia na jego powierzchni. Praca w tym bloku zajęciowym to spotkanie z żywym słowem na płaszczyźnie teatru. Będziemy smakować tekst: głaskać, szczypać, drapać... zatem odkrywać emocje, jakie kryją się pod martwą powierzchnią kartki. Z własnej praktyki wiem, jak trudno jest przebić się przez mur obojętnych liter, przejść od recytacji do żywej wypowiedzi. Wymaga to wielu ćwiczeń, stąd właśnie zrodził się pomysł tych warsztatów. Zrozumienie słowa i jego emocji, a następnie ponowne ich zjednoczenie w teatralnej formie to jedno z podstawowych zadań aktorskich, ale przede wszystkim fascynujące spotkanie z tekstem, który próbuje powiedzieć Ci coś naprawdę ważnego...
W trakcie zajęć:
popracujemy nad scenami dialogowymi,
zinterpretujemy prozę, wiersz, tekst dramatyczny, szukając werbalnych i pozawerbalnych środków do przekazu sensów tekstu,
rozwiniemy koncentrację i uwagę,
wykreujemy postać sceniczną,
popracujemy nad obecnością sceniczną i monologiem wewnętrznym,
rozwiniemy wyobraźnię teatralną.
Zajęcia prowadziła: Elżbieta Chrulska - doktorantka na UMK (specjalizacja: literaturoznawstwo), instruktorka teatralna prowadząca autorskie warsztaty z animacji grupowej i interpretacji tekstów. Przez kilka lat pracowała ze studenckim teatrem "Perpetuum Mobile", pisząc scenariusze, reżyserując sztuki i występując jako aktorka. Zdobytą praktykę w pracy ze studentami-amatorami wykorzystuje obecnie i rozwija w teatralnych i parateatralnych przedsięwzięciach Stowarzyszenia Inicjatyw Kulturalnych "Tartak", między innymi w organizowanych transmisjach poetyckich i warsztatach tematycznych.
GŁOS
Emisja głosu i podstawy wokalu
W ramach tego bloku zajęć poznamy swój głos, rozwiniemy jego możliwości, nauczymy się praktycznego posługiwania w różnych sytuacjach życiowych, zarówno na scenie jak i na gruncie towarzyskim. Zajęcia wokalne obejmą emisję głosu oraz elementy dykcji. Prowadzę je przystępnymi dla każdego metodami prof. Christiana Elsnera oraz prof. Konstantego Butejki. Największą ich zaletą jest oryginalność i skuteczność, dzięki czemu każdy, niezależnie od wieku i doświadczenia, może przyswoić sobie tajniki emisji oraz w miłej i niestresującej atmosferze poznać swój głos i jego możliwości. Nauczymy się, jak panować nad głosem w sytuacji stresowej, poznamy podstawowe techniki prawidłowego posługiwania się aparatem głosowym zarówno w śpiewie jak i w wymowie, w sytuacji scenicznej i pozateatralnej.
Zajęcia obejmują, m.in.:
- emisję głosu,
- impostację głosu,
- elementy dykcji,
- naukę piosenek z repertuaru wybranego przez uczestnika,
- higienę głosu,
- indywidualną pracę z każdym uczestnikiem,
- pracę nad sposobem modulowania głosu w konkretnych sytuacjach.
Magdalena Cysewska - absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Wraz z Michałem Hajduczenią założyła zespół "Russkaja Dusza" wykonujący pieśni i romanse rosyjskie, a także trio wokalne Slavic Voices - Słowiańskie Głosy, specjalizujące się w muzyce słowiańskiej. Współpracuje m.in. z Teatrem Impresaryjnym "Afisz", z Zespołem Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska. Występuje również jako aktorka w spektaklach kabaretowych Rasputin, czyli romans po rosyjsku, W oparach starego kina oraz Hiszpańskie oczy. Prowadzi liczne warsztaty z emisji głosu na terenie całej Polski.
RUCH
Improwizacja i ruch sceniczny:
Ciało to warsztat twórczy, który musi być odpowiednio przygotowany do pracy, aby aktor mógł swobodnie i wyraźnie wypowiadać się językiem ekspresji fizycznej. Na co dzień, nasze ciała są unieruchomione. Dzieje się tak, ponieważ kultura narzuca nam określone sposoby zachowania, poruszania się, ubierania. W efekcie, poprzez to usztywnienie, głównym ośrodkiem ekspresji pozostają drobne ruchy rąk i mimika. Na scenie zaś całe ciało musi zostać uruchomione. Dlatego jednym z ważnych zadań jest przywrócenie mu jego organiczności - dążenia do jego naturalnego działania. W tym bloku zajęć będziemy otwierać ciało, aby ruch był szeroki i swobodny, ale też opanowywać w sposób teatralny, by świadomie nim kierować: precyzyjne wykonywać zadania fizyczne, wyrobić w ruchach wyrazistość, plastyczność, płynność, rytmiczność.
W trakcie zajęć będziemy:
kształcić świadomość tempa, kierunku, poziomu i prowadzenia ruchu w przestrzeni,
pracować z ciężarem naszego ciała,
wychodząc od improwizacji ruchowych, tworzyć opowieści o zamkniętej kompozycji,
łączyć nasz ruch z nastrojowością przekazu muzycznego,
uczestniczyć w rozpiętości aktywności ruchowych od intensywnego treningu fizycznego po wprowadzanie ciała w stan relaksu,
ćwiczyć rytm ruchu, u podstaw którego leży zmienność napięcia i rozluźnienia ciała,
uczyć się komunikować pozawerbalnie i oddawać sensy za pomocą mowy ciała.
Zajęcia prowadziła: Emilia Adamiszyn animatorka kultury i instruktorka teatralna Domu Muz prowadząca autorskie warsztaty z zakresu teatru ruchu. Zajmuje się teatrem: teoretycznie w ramach studiów doktoranckich na UMK i praktycznie jako uczestniczka licznych warsztatów m.in. zajęć prowadzonych przez wieloletnich współpracowników Jerzego Grotowskiego Jairo Cueste i Jamesa Slovaka, Aktionstheatergruppe Halle, Teatr Węgajty, Leszka Mądzika, toruńskich aktorów oraz zajęć tańca współczesnego. Praktykuje jogę wg szkoły Sivanandy.
Terminy spotkań:
18-19 lutego
3-4 marca
17-18 marca
31 marca - 1 kwietnia
14-15 kwietnia
21-22 kwietnia
12-13 maja
19-20 maja
2-3 czerwca
16-17 czerwca
Łączna liczba godzin: 120.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz